2009/08/29

Mycket kan man hitta i skogen.
Jag och pojkarna promenerar mkt i skogen runt här hemma och en dag kom mina två stora pojkar släpandes på den här stolen som de hittat i skogen. Kanske är det en ensam vandrares viloplats eller så kan det vara ngn trött krogbesökare på väg hem som ställt den där för att kunna ta en välbehövd vila.?
Numera brukar jag sitta på den och läsa när pojkarna får rasa av sej bland stock och sten i skogen.
Och säg vad man inte kan samla på i lillebrors barnvagn. igår låg där kantareller och kottar som skulle "åka" med hem.

Min sambo hittade en ganska stor sten häromdagen i sin säng somhan ville kasta ut. När han står där p trappan och ska til och kasta den hörs ett vrål bakom. Där står mellersta grabben och storgråter, i hans värld är det ingen sten det är ett hjärta..... och det kan man bara inte slänga ju. Så stenen pryder numera sin plats i bokhyllan.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Ja skogen har ofta så mycket mer än grönt o träd. Det är ju ett stort vardagsrum så varför inte ta ut en stol o ställa där? Det är ju ännu bättre när det redan finns en sittplats utställd åt en när man kommer dit. Det måste verkligen varit roligt för grabbarna att hitta den i skogen, snacka om upptäckt. Inte det man förväntar sig att hitta där. Måste verkligen ha kämpat för att få med sig den :)

Det där med att få ta med sig saker hem är ju inte något som vi alltid kan förstå. Alltså för barn är det verkligen inte bara en sak som i detta fall en sten. Det betyder massor o har säkert en historia som han kanske inte helt kan förklara för oss. Men som är så viktig.
Klart att den måste få stanna en tid, det är ju min kompis.

Kram kram

diana sa...

Lustiga saker man kan hitta. Barn är så roliga med hur de ser på saker ;)

white snow sa...

Ja skogen har mycket man kan hitta om vi inte alltid tar saker med oss hem så har man ju fått en stund lung och ro med sig hem.
Och att en sten ska komma med hem det har en stor betydelse för barn.
Den till hör barnet och vill komma hem och få lite värme och få en ny plats i sit liv.( för stenar i mina ögon har ett liv dom oxå)
Svårt att förklara men så är det.
Ha det bra i skogen.

Åsa sa...

Så är det även för mig. Allt har ett liv, finns inget som är "dött" eftersom allt sprider energi :) En sten är verkligen fascinerande eftersom den har en så lång historia bakom sig. Den är i högsta grad levande. Det är säkerligen därför som våra barn dras till dem mer än vi vuxna gör.

Åsa sa...

Så är det även för mig. Allt har ett liv, finns inget som är "dött" eftersom allt sprider energi :) En sten är verkligen fascinerande eftersom den har en så lång historia bakom sig. Den är i högsta grad levande. Det är säkerligen därför som våra barn dras till dem mer än vi vuxna gör.

syster yster sa...

Ja ni vi ska nog ta och börja tänka mer som barnen gör. I deras värld har allt ett värde och en skönhet som vi oftast inte ser.
Jag har fördel att mina barn "tvingar" mej till det. Annars ser de på en och med blicken säger de "fattar du ingen ting eller är du helt tom där uppe?"