2009/08/14

Gymnasieintagning

Sanningen har nog kommit ikapp oss nu, min tonåring flyttar till internatet på söndag.
Va redan på söndag!!! Vart tog sommaren vägen???? För visst är det så att när semestrarndet är över och skolor och jobb drar igång då inser man att sommaren faktiskt håller på att ta slut.
Men jag är inte den som deppar ihop för det tycker att det är riktigt mysigt med höstmörker. Bara yttligare en anledning att krypa ihop i soffan med tända ljus en kopp te stor tjock mysig filt och gärna ngn riktigt bra film. Gärna ngn film jag redan sett men kan se om många ggr tex Pretty voman eller Sagan om ringen trilogin.
Nu var det ju inte hösten jag skrev om från början .....typiskt mej det lär ni märka.

Har själv bott på internat och tycker att det är ett helt underbart sätt att studera, på man lär känna sina lärare och sina skolkamrater på ett helt annat sätt. ( Tror jag ) Nu är det ju ganska så många år sedan som jag gick på gymnasiet men det väcker många tankar och minnen när nu tonåringen ska börja. Vi hade en fantastisk sammanhållning i alla klasserna.
Så på söndag bär det av skolan ligger inte så långt iväg men ändå det kmr att kännas tomt och det kmr säkert att ta ett tag för alla att vänja sej vid det nya. Ingen tonåring som virvlar in gärna med någon kompis hack i häl och försvinner in på rummet och blir sittandes framför datorn, och ett antal timmar senare när vi tror de omärkt har smitit ut så dyker de ut. För då är det hungern som styr för det mesta eller ngn som vill träffa dom nere på stan.
Nog om detta ha en trevlig helg på er, vi har lite firande att ta hand om och sen ska vi ta hand om varandra innan allvaret sätter igång igen.

3 kommentarer:

mamma sa...

Hej där. Ja visst är det en omställning för alla som har tonåringar som ska flytta hem ifrån och bo på internat.
Jag vet hur det känns har ju oxå haft en dotter som flyttade till internat. Men det är lärorikt för alla parter. Särskillt för tonåringen som får lite annat ansvar i livet och träffa nya kompisar.
Jag har oxå själv bott på internat.
Det kommer gå så bra så.
Man är alltid orolik för dom hellt klart och tomt blir det hemma.

Åsa sa...

Hejsan hej!
Jag tycker detta är så fantastiskt roligt att hon nu ska börja gymnasiet o att hon ska bo i en annan stad. Det är verkligen så roligt för henne hon nådde dit med allt jobbigt som gått emot henne. Men så är det ju, det mesta löser sig på något sätt, till det som är tänkt. O det måste man säga, detta var verkligen så härligt att höra. Är så glad för hennes skull.

Däremot så är det inte det lättaste i den åldern att veta om det är rätt, hur ska man kunna veta de? Hur ska man kunna veta att det är detta jag vill? För imorgon kanske det inte är så längre?

Som vuxen så är det på ett annat sätt o någonstans tycker jag dem är alldeles för unga för att ha dem krav dem har på sig, genom ren prestation, som inte för mig, fast jag är lärare är kunskaper. Ska bli intressant om den nya läroplanen som kommer 2011 kommer se detta på ett lite mer vidgat sätt. Tycker det kan vara på tiden. För vad är kunskap egentligen. Är det verkligen att ha alla rätt på provet? Som är en kunskap i att man kan det som ett rinnande vatten? Hmm... tveksamt.

Ska bli kul att se hur det känns nu för henne i början. Verkligen utmaning o livs viktig kunskap.

Nu ska jag cykla till jobbet. Har en lång lång dag framför mig då vi ska ha föreläsningar o annat segt fram till 21 ikväll. Fast då är det middag ;)

Kram kram

syster yster sa...

Ja jo det är en av livets stora utmaningar att bo på internat i en anna stad vad jag vet så har hon bara åkt tåg genom denna stad där skolan ligger. Vackert belägen vid en sjö och en massa betande djur som ger frid till själen.
Blir nog bra jag litar på att hon grejar detta