2009/08/21

Ja så var det dax då för årets höjdpunkt för familjen. Första äppelpajen på äpplen plockade i trädgården.
Mkt kanel och mkt vaniljsås.

Smuldeg:

150 g smör
2 dl vetemjöl
3 dl havregryn
1½ tsk bakpulver
1 krm salt
1 ½ dl strösocker

Fyllning:

400 g rabarber eller äpplen
1 msk potatismjöl (kan uteslutas)
1msk vaniljsocker till rabarber/ socker och kanel till äpplen efter tycke och smak

Smält smöret.
Blanda de torra ingredienserna till smuldegen, rör ner smöret och arbeta ihop till en smulig massa.
Förbered frukten på önskat vis. och blanda dem med potatismjöl och sockerblandningen.
Strö ut hälften av smuldegen i botten av en pajform.
Fördela frukten ovanpå och strö över resten av smulorna.
Grädda pajen i mitten av ugnen i 175 grader i ca 40 minuter.
Avnjuts gärna ljummen med vanilssås eller vaniljglass.

5 kommentarer:

alma sa...

Finns det några äpplen över, till "gamla faster". Jag hämtar gärna några

Thorins Trädgård sa...

Hej Lena, själv saknar jag äpplen i min trädgård. Vilken brist!

Marit

Åsa sa...

Mmmmmm det är verkligen guld med äppelpaj. Det är snabbt gjort o det passar nästan alla i smaken om man nu inte råkar vara allergisk för äpplen vill säga. Annars går ju det mesta att ordna på andra sätt om allergi finns.

Men man kan misslyckas. Gjorde det för första gången i helgen o det vågar man ju knappt erkänna. Smulet fick för mycket margarin. Inte bra o den blev verkligen så där. JA JA
Vi är här för att lära.

Kram syster

Åsa sa...

Aaaaa glömde ju säga att jag verkligen älskar den där bilden. Det var verkligen så förvånande att det kunde vara som på stranden på ett charter ställe i London??? Så härligt verkligen.

London är en av de första platser jag o Kristian ska åka till så fort allt är till rätta ;) Någon som vill följa med???

syster yster sa...

svar till åsa
Jag ska oxå dit igen det har jag lovat mej själv. Jag vill med kanske F oxå vill.
Den bilden kan än idag känna vattnet och värmen...fins mkt att minnas därifrån.