2009/09/15

Tankar om hösten


Hög klar luft som är lätt att andas, klarblå himmel och sol.

Mysiga mörka kvällar med brasa, tända ljus bra film och gärna en kopp te.

Kunna sitta under filten och mysa med familjen. Min mellangrabb kryper gärna upp i knät och kramas och säger att det är mysigt.

Han kommer ofta smygandes och viskar i örat att man är hans kompis.

Sen kan han lika fort bara rusa iväg och hitta på bus.

Igår kväll när familjen sov så tog jag och hundarna en ganska lång kvällspromenad. Konstaterade då att det skulle bli en klar och kall natt.

Då gjorde sej även trädgårdsbestyren sej påminda....har ju en hel del olika pelargoner som ska övervintras. För att inte tala om mina änglatrumpeter som tar ganska så stor plats men som oxå behöver tak över huvudet i vinter.

Men jag tycker om att dona i trädgården så det är bara att sätta fart.

Brukar ha för vana att när krassen på framsidan av huset har fått första frosten och slokar då ska alla landen rensas av.

Hörde av vänner att det redan varit frost här hemikring så helgen går nog åt till att fixa ute.

Hoppas vädret håller i sej för då blir det nog en av säsongens sista grilldagar, med grönsaker från trädgården.
Sen tror jag att ju mer man andas in den härliga höstluften och unnar sej att ta mysvilan i soffan och låter dammsugaren stå kvar i skåpet.
Ju friskare håller man sej!

Lev väl och ta till vara på solen mina vänner!

4 kommentarer:

Åsa sa...

Det är verkligen något helt annat med hösten. Nog för att jag är ett höst/vinter barn, men jag tror inte att det är orsaken till att jag verkligen myser på hösten. Jag tror det har med personligheten att göra.

För mig är hösten funderingarnas o djuphetens tid. Det är hög luft o fint väder. Men en o annan skur hör också till :)
Jo men det är en så härlig tid o just de där att ta vara på de lilla, som att tända ljus till maten o tvn gör så mycket mer än man kan tro.

Redan nu på morgonen har jag ljus tända när jag äter frukost, love it.

En trädgård som ligger så där inför vila är på ett sätt vackrare än en fullt grönskande. För det är på något sätt något som har varit aktivt som nu vilar. Det är absolut inte dött, snarare mer levande än någonsin. Jag tycker det är fint.
O visst, låt dammsugaren stå, den klarar av att vila. Man kan verkligen skippa måsten, det gör oss mer ont än många vet.

Kram kram. Idag ska vi till Gnesta till Åsbackaskolan på friidrottsdag. Kramizzzz

syster yster sa...

Tända ljus är ngt som grabbarna oxå tycker är mysigt sambon tycker sådär.
Vi har solen rakt på frukostbordet ännu så länge men snart så kommer ljusen fram även där.
Sen har vi ju öppna spisen. Med en ny person somska lära sej att inte röra.
Kram på er

Åsa sa...

Måste bara berätta att jag idag på morgonen tänkte på din sambo ehehhe. När jag står i badrummet o inte kan hitta dem ny inköpta..... HÅRNÅLARNA :) Men när jag letat en liten stund så... Det konstiga var att jag hade tänkt ut hur jag skulle ha nålarna kvällen innan för att vi idag tar kort på jobbet. Men så hittade jag dem inte på morgonen. Däremot så låg det en ute i hallen ;) Förvisso så har dem två ben så troligen kan dem gå ;)

Kristian har inget emot ljus alls o det uppskattar jag i massor. Det är verkligen hela grejen att få mysa med ett riktigt fint ljus som brinner sakta. En öppen spis är så läckert o skönt, vi har en el hehehe... som man då inte behöver städa *fniss*

syster yster sa...

Hårnålar har ett eget liv med sina två små ben tar de sej hur långt som helst....