2009/09/17

något jag inte sett på flera år


Igår på väg hem från dagis hittade jag denna vackra svamp.
En blomkålssvamp.
Vet att jag har plockat såna förrut men det är flera år sedan.
Den här satt ensammen vid foten av en tall precis brevid gångbanan.
Märkligt ställe att växa på men det var väl rätt miljö just där.
Svampen är både ätlig och mkt god.
Dessutom en sk signalsvamp fick jag reda på. Det innebär tydligen att miljön är väldigt god där den växer.
Där ser man vi har alltså en bra miljö här i staden. Jag blev ombedd att anmäla till naturskyddsföreningen attjag hittat den och vart. Så det har jag nu gjort.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kul fynd! Men jag kan inte låta bli att fundera - Vem bad dig att anmäla? Storebror ser dig...

/Camilla

syster yster sa...

Det var en gemensam bekant till familjen somhåller mkt på med natur och dyl. Som tyckte att jag skulle göra det. Men jag har inte fått ngt svar från dom ännu.

Åsa sa...

Men men vad roligt! Det där är inte sånt som växer på träd som man brukar säga. Det är lustiga arter de där o att man dessutom kan äta dem.

Spännande att få berätta för en sån viktig organisation att få veta om detta. Det är faktiskt så att man ska berätta om man ser sånt som inte är så vanligt. Sen vad som görs av de hela de är ju upp till dem.

Vad sa grabbarna om dem nu var med?

alma sa...

Testar inlägg igen, från Olles dator

alma sa...

Ny test från min laptop

alma sa...

sista försöket från min "stora"