2009/10/15

Inge gott med trolldeg

De är hemma och är förkylda, verkar vara den vanliga höstförkylningen.
Det regnade och blåste nordanvind ute så med den hostan som de har så bestämde vi oss för att det fick bli en dag inomhus.

Jag letade reda på ett recept på hur man gör trolldeg. Grön blev den.
Grabbarna "degade" länge och väl helt plötsligt hör jag ett tjut från mellersta grabben.
Hela munnen full med trolldeg satt han och tjöt om att den gröna degen inte va någe god alls.

Konstigt när den innehåller en fjärdedel salt! Ganska så osmakligt skulle jag vilja säga. Men som tur är så är den ju ofarlig.

Han blev så besviken så det slutade med att vi gjorde äppelmuffins på äpplen från trädgården i
stället.
Av dessa så satte han i sej både två och tre stycken.
Så på både gott och ont är det att barnen är förkylda.

6 kommentarer:

alma sa...

Hos oss har solen lyst hela dagen. Har det regnat hos er? Ingen blåst bara solsken. Vi har arbetat ute hela dagen, granris i blomlådor, målat färdigt staket vid muren mot grannen och planterat lite lökar

syster yster sa...

Svar till alma.
nej här har solen lyst hela dagen oxå klart och fint har varit ute mkt idag var nog lite otydlig i mitt inlägg.
Det var i förrgår vi bakade igår snöade det lite på oss i Uppsala.

alma sa...

Skönt att höra att solen sken på er också....... KRAM

Åsa sa...

Halloj!
Ja apropå väder så är det idag här ett busväder. Ja inget snöblandat eller så men det regnar o håller på. Riktig höstmorgon. Känns så där eftersom jag idag ska gå till jobbet efter att ha varit förkyld nästan hela veckan. Känner lite så där "hmmm skulle jag varit kvar i sängen idag också"? Nää jag vill faktiskt till jobbet. Har några skriftliga bedömningar att kolla på så... jo det finns att göra.

Men nu var det inte om vädret, utan trolldeg. Vet precis hur han kände sig, för jag kommer själv ihåg att självklart måste man prova ;) Eller om man får på händerna o inte tvättat ordentligt.... jäck!
Men vilken tur att det är bullhem grabben bor i så att kunde bli på riktigt också. Självklart förtog han kanske inte riktigt att det var inte baka på de sättet, det är inte helt uppenbart alltid. Härligt i alla fall. Trolldeg är roligt.

mormor sa...

Hej nej det är inte gott med trolldeg. Jag vet för jag gjorde till mina barn när dom va små och det ända syftet som va bra med trolldeg va att dom kunde ju äta degen utan risk men men det va ju inte gott för mycket salt.
Håller med Åsa tur att barnbarn har en mamma som baka så det blev lite gott i magen.

Johan sa...

Aaaa hembakade bullar mums! När man var lite och när mor bakade kanelbullar på morgonen.....kändes som man vaknade i himmelriket.

Är det okej om jag skickar äpplen med expressbuss så kan du skicka paj, bullar, äppelmos tillbaka?