2009/11/05

Äpplen


Bästa äppelsorten i den här trädgården är Cox Pomona.
Tidigt vinteräpple.

Brukar i vanliga fall bli vackert röda och väldigt många.

I år tror jag att vi fick endast 7 stycken ett jättestort, det gick åt nästan båda mina händer för att ta runt det.

Ribston är en annan favoritäppelsort. På det trädet har det alltid varit mkt frukt och så även i år. Jag tror det har plockats ner säkert tio hinkar ( ca 10 l hinkar )
för vinterförvaring.
Nästa härliga vinteräpple är Cox Orange.
Ett favoritäpple av nära släktingar som flitigt varje år plockar ner och vinterförvarar för att kunna njuta av dessa någon gång i januari-februari.
Lite historik om den äppelsorten kmr här.
"Om Cox Orange kan man läsa, i Anton Nilssons bok "Våra Äppelsorter", att en engelsk bryggare R. Cox på sin gård i Buckinghamshire sådde nio kärnor av Ribston. Av dessa kom två kärnor upp 1825 varav den ena gav upphov just till moderträdet Cox Orange. På 1800-talets mitt fanns sorten med på ett par utställningar och gjorde därefter sitt segertåg ut i Europa. Till Sverige kom den troligen runt 1865 och odlades då främst i södra Sverige och så är det än idag."

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tror att du skulle behöva besöka oss och kolla vilka sorter vi har. Vet inte. Bara att vi inte lika flitiga som du med att ta rätt på dem. Men har faktiskt plockat en hink och ställt i matkällaren./Camilla

syster yster sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
syster yster sa...

Till Camilla.
Ett besök hos er har vi ju pratat om länge nu jag hoppas att vi inte behöver vänta till nästa äppelsäsong för det?:)
Det är dina föräldrar som lärt mej om våra äpplen.

mormor sa...

Ja det är gott att ha egna äpplen och hos er finns väl äpple hela vintern. Du är ducktig med att ta reda på dom oxå.
Ja jag brukar ju äta några jag oxå mycket goda.

Åsa sa...

Ja några äpplen hamnade i Örebro också ;) Det är gott gott med riktiga äpplen. Vackra att se på också, i en skål på bordet. Så länge katten låter dem vara, som han gjorde denna gång. Trumvirvel till Salem måste jag nog säga.