2010/01/18

Bortglömd men god maträtt


Håller på med lite rensning och undanplockning på hyllor där det samlats mkt smått och gott.

Hittade av en händelse en gammal kökskalender från 1994.
Bläddrade lite i den och fick se detta lite bortglömda goda recept. På 80 talet fick man det i skolan emellanåt sen vet jag ine vad som har hänt med maträtten.

Kan tänkas bli det idag har en del potatis kvar sen förut.

Rätten det handlar om är Snickarlåda.

Till 4 portioner behövs det:

margarin
ca 200 g falukorv eller annan korv gärna blandade sorter
6-8 kokta potatisar
2 gula lökar eller 1 liten purjolök
1 bit rotselleri ( kan uteslutas )
3 ägg
4 dl mjölk
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2-3 tomater
1 dl ost gärna lagrad.
Sätt ugnen på 225 grader, Smält margarinet i en ugnsform. Tärna korv, potatis,lök och ev selleri.
Fräs tärningarn ai 5-10 min i ugnen, rör om några ggr.
Vispa ihop ägg, mjölk, salt och peppar.
Häll det i formen. Skiva tomaterna och stick ner dom i smeten. Strö över osten.
Sätt in formen i mitten av ugnen, sänk värmen till 200 grader och grädda i ca 25 minuter..

Variera gärna med lite rökt skinka eller kyckling.

5 kommentarer:

Åsa sa...

Aaaaa det där har man ju helt glömt. Så där enkelt o ändå så gott. O framförallt en variation på mos o korv, ex. Näää vi har det inte här på skolan. Tror inte som du säger att den är så vanlig längre.

Vi får höras av om vi ska tänkas ses. Nu ska jag snart gå o ta kaffe o frukt.
Kram kram

alma sa...

Låter som en bra resträtt

syster yster sa...

Maten blev mkt god hela familjen uppskattade den annorlunda korvrätten. Blir bra till morgondagens lunchlåda oxå.

Frogprincess sa...

Den maten har jag nog aldrig ätit... tror jag.

mamma sa...

ja den rätten va längesedan kanske jag ska göra en dag. Ja det finns många bortglömda rätter.
Bra att den blev god känd oxå.