2014/02/26

Ibland blir man förvånad

När yngsta sonen får  bestämma maten.
Storebröderna kom hem och berättade att de fått fisk i skolan.
Så vad händer han tjatar sej till att få fiskgryta till middag. Bara att rota runt i frysen och visst gömmer det sej lite fisk där bland allt köttet. Både lax och vitfisk, potatis och övriga grönsaker fanns i matkällaren.

Tackar sonen för att jag fick äta lite till ur frysen! 

Här kommer receptet för den som är intresserad 



Snabb, enkel och god fiskgryta



Ca 4 port.

1 fryst fiskblock 400 g – eller motsvarande mängd fisk 
1 purjolök, hyfsat stor
2-3 morötter
3-4 potatisar
1 halv fint hackad paprika
1 burk creme fraiche
Valfri mängd grädde
vatten
fiskbuljongtärning
kryddor efter smak och behag
lite saffran och franska örter
ev lite pressad citron

Skala rotsakerna, skär upp i tärningar eller lagom bitar. ( Jag strimlade morötterna i lagom stora bitar)
Skölj och skiva purjon. 
Lägg grönsakerna i en kastrull, och slå på vatten så att det precis täcker. Lägg i fiskbuljongtärning i förhållande till mängden vatten. 

Koka upp och låt småkoka under lock. Skär under tiden fisken i bitar/tärningar med ett par cm sida. (Enklast om den inte är helt tinad) När grytan kokat ca 10 minuter, lägg i fisken, låt koka upp och småkoka ca 2-3 minuter till.
Rör ner creme fraichen och ev grädde. Pressa ev i lite citron efter tycke och smak.

Lycka till !

Bilden tagen vid ett tidigare tillfälle då jag lyxade till den med kräftstjärtar och uteslöt saffran 

4 kommentarer:

Anonym sa...

det ser gott ut hoppas det blev bra för er oxå.Hälsn. mamma mormor

syster yster sa...

Det var mycket gott ska bjuda dej på det vid tillfälle :)

Annika Lundgren sa...

Åh va gott älskar fisksoppa..
Kul att du tar upp bloggandet har saknat dig här.....kram från lilla jag....

Anonym sa...

Jag ska försöka hitta stunder att få till bloggandet. Jag har oxå saknat bloggen. Fisk är gott vi äter det bara så sällan.